top of page

Statsforvalteren ber om svar: Hva skjedde med fastlegevarselet i Vestre Toten?

Et varsel fra to fastleger har satt søkelys på hvordan Vestre Toten kommune håndterer kritikkverdige forhold i helsetjenesten. Nå vil Statsforvalteren vite mer og krever en redegjørelse. I sentrum står spørsmålet: Hvem skal kontrollere hvem?


Fra internt varsel til offentlig gransking

Tidlig i vår mottok Vestre Toten kommune et varsel fra to fastleger. Innholdet var alvorlig: Manglende rutiner, rot i journaler, utstyrsmangel og bekymring for pasientsikkerhet. Det ble også rettet spørsmål om lederstil og arbeidsmiljø.


Kommunen behandlet varselet som en intern sak. Den aktuelle lederen ble erklært inhabil, og kommunedirektør Bjørn Fauchald tok over behandlingen. Etter en gjennomgang konkluderte han med at det ikke forelå brudd på regelverk.


Men da innbyggere reagerte og tok initiativ til en underskriftskampanje, ble saken løftet videre. Nå krever Statsforvalteren i Innlandet svar på hvordan kommunen har håndtert varslingen.


Foto: Glenn A. sagstad


Kommunen gransker seg selv

Et gjennomgående tema i saken er hvem som skal granske og hvordan. At kommunen selv sto for hele behandlingen, har fått flere til å reagere. Enkelte mener det burde vært en ekstern instans som vurderte påstandene.


I rapporten viser kommunen til at flere av problemene allerede var løst da varselet kom og at det ikke ble funnet bevis for alvorlige avvik. Likevel ble hele prosessen avsluttet uten ekstern vurdering – noe Statsforvalteren nå vil se nærmere på.


Fastleger i tvil – og på vei bort?

En av varslerne, fastlege Uy Bach, har senere søkt ny jobb i en annen kommune. Han har tidligere uttrykt bekymring for hvordan varslerne har blitt møtt og vurderer nå sin framtid i Vestre Toten.


Dette er ikke første gang kommunen opplever at leger forlater stillingene sine. Og selv om kommunen i dag har fylt 14 av 16 fastlegehjemler, understrekes det at rekrutteringen fortsatt er sårbar.


Tillit og ventetid i helsetjenesten

Bak det administrative og juridiske ligger den store saken: innbyggernes tillit til helsetilbudet. Mange har engasjert seg i saken – både for å støtte fastlegene og for å sikre at eventuelle problemer tas på alvor.


Samtidig erkjenner kommunen at det fortsatt er lang ventetid på legetime, selv om situasjonen er mer stabil enn tidligere. Arbeidet med å gjøre kommunen mer attraktiv for nye leger fortsetter og kommunen har blant annet overtatt driften av tidligere privatdrevne kontorer.


Statsforvalteren krever svar

Statsforvalteren har nå bedt om en formell redegjørelse fra kommunen og fristen for svar er satt til 26. mai. Først etter det blir det avgjort om det er grunnlag for videre oppfølging eller tilsyn.


Det betyr at saken fortsatt er åpen – og at spørsmålet om hvordan varslene håndteres i offentlig sektor, får ny aktualitet.


Fastlegevarslet i Vestre Toten handler om mer enn én arbeidsplass. Det handler om pasientsikkerhet, ansvar og hvordan en kommune håndterer bekymringer fra egne ansatte. Nå skal Statsforvalteren vurdere om saken er godt nok ivaretatt og i forlengelsen av det: hvordan tillit og trygghet i helsetjenesten kan bevares.

bottom of page