Et halvt århundre på hjul
- Glenn Sagstad
- 2 days ago
- 3 min read
Fra lastebileiere med en idé, til en betydelig aktør i europeisk logistikk: Toten Transport feirer 50 år. – Vi har vokst på samhold, stolthet og evnen til å utvikle oss, sier daglig leder Frank Stølan.
Grunnlagt på fellesskap
Historien begynner i 1975, da en gruppe bileiere på Toten bestemte seg for å slå seg sammen. I stedet for å konkurrere mot hverandre, valgte de samarbeid.
– Det var avgjørende. De bygde noe større enn seg selv og det fundamentet står fortsatt sterkt, sier Stølan.
Det kollektive eierskapet og det sterke forholdet mellom sjåfører, eiere og administrasjon har vært Toten Transports kanskje viktigste drivkraft gjennom fem tiår.

Arkiv bilde fra Toten Transports barndoms år. Bilde blir brukt med tillatelse fra toten transport.
Nærheten til industrien – en nøkkel til vekst
At bedriften holder til på Raufoss, er ikke en tilfeldighet. Nærheten til en av Norges største industriparker har formet Toten Transports utvikling helt siden starten.
– Det er enorme mengder gods som fraktes inn og ut av industrien her og det har vært utrolig viktig for oss sier Frank Stølan.
Behovet for pålitelig logistikk i området har gjort selskapet til en naturlig del av verdikjeden rundt industriparken.
– Vi har vokst i takt med industrien rundt oss. Samtidig har det lokale preget og navnet vårt skapt stolthet. Det har betydd mye for rekrutteringen – både av sjåfører og kontormedarbeidere.

daglig leder Frank Stølan ser fremover sammen oss. Foto: Toten Transport
Riksvei 4 – flaskehalsen som ikke forsvinner
Riksvei 4 har i årevis vært en flaskehals, både for effektivitet og trafikksikkerhet.
– Det går altfor sakte med utviklingen. Vi håper veien snart får høyere prioritet, sier Stølan.
Veien er avgjørende for transport inn mot Oslo og videre ut mot Europa og fortsatt et sårt punkt for både sjåfører og drift.
Bærekraft: Fra diesel til datakraft
Transportbransjen må ta grep og det gjør Toten Transport. I 2024 lanserte de sin første bærekraftrapport og flere tiltak er allerede i drift.
Selskapet har byttet ut dieseltruckene på terminalen med elektriske og en biogassdrevet lastebil er allerede i daglig trafikk i området rundt Raufoss og Gjøvik.
Nå bygges det også ladeanlegg for tungtransport, som et steg mot elektriske lastebiler i større skala. Skal bransjen lykkes med det grønne skiftet, mener Toten Transport at myndighetene må gjøre mer – særlig med tanke på støtteordninger og ladeinfrastruktur.
Seks land – én retning
Toten Transport er i dag etablert i seks europeiske land. Det krever både fleksibilitet og god kommunikasjon.
– Det er utfordrende, men gir oss også styrke. Vi jobber som ett selskap – uansett språk eller flagg, sier Stølan.
Internasjonal vekst har vært en viktig del av strategien og Stølan tror det bare er starten.

biogass lastebilen som mange har sett i distriktet. Foto: Toten Transport.
Blikket mot fremtiden
– Ambisjonen er klar: Vi skal vokse videre i Norge og ute i Europa. Bransjen er beinhard og da må vi hele tiden utvikle oss for å holde posisjonen vår, sier Stølan.
Han peker på én ting som aldri har endret seg: viljen til å bygge sammen.
– Det ligger i ryggmargen vår. Vi vokste fram av samarbeid, og det er fortsatt vårt sterkeste kort.
Et halvt århundre på hjul. Fra Totens grusveier til europeiske motorveier har Toten Transport rullet frem med stødig retning og solide verdier.– Vi lover å levere mer enn forventet, sier Stølan – og legger grunnlaget for de neste 50.