
Direksjonsformann Bjørn Blichfeldt frykter det kan være slik vi kommer til og se den ikoniske hjuldamperen i fremtiden i hav på Gjøvik. foto: Glenn A.
Skibladner, den ikoniske hjuldamperen som har seilt på Mjøsa siden 1856, står nå overfor betydelige utfordringer. Til tross for båtens historiske betydning og sterke tilknytning til regionen, har de siste årene vært økonomisk krevende.
– Vi trenger mer støtte fra Kulturdepartementet, og dette har vi jobbet med i flere år. Det er kostbart å holde Skibladner i drift, men det er en felles innsats fra hele regionen som må til for å lykkes, sier direksjonsformann Bjørn Blichfeldt.
Dårlig Vær og Økonomiske Tap
Sommeren i år har vært preget av ustabilt vær, noe som har påvirket antall passasjerer negativt. Med omtrent 15 500 passasjerer denne sesongen, rundt 3 000 færre enn forventet, står selskapet overfor et betydelig økonomisk tap.
– Dette svir økonomisk. Vi taper rundt 600 000 kroner på bunnlinjen, da drivstoffkostnadene og mannskapets lønn forblir de samme, uavhengig av hvor mange passasjerer vi har, forklarer Blichfeldt.
De siste fire årene har ikke vært gunstige for Skibladner, og selskapet har måttet vurdere kostnadskutt, noe som ikke er enkelt.
– Når noe skjer hos oss, blir det svært kostbart. Reservedelene må spesialproduseres, og vedlikeholdet er omfattende. For eksempel kostet det over 10 millioner kroner å justere veivakslingen for noen år siden, sier Blichfeldt.
Fremtidens Utfordringer
Blichfeldt understreker at Skibladner har gode systemer for vedlikehold og drift, men påpeker at uforutsette kostnader kan være vanskelig å håndtere. Han er klar på at økt driftsstøtte fra staten er nødvendig for å sikre båtens fremtid.
– Vi trenger økte rammebetingelser fra Kulturdepartementet. Hvis vi får økt støtten fra 3 til 5 millioner kroner, vil vi kunne håndtere en regnværssommer eller et maskinhavari uten å måtte låne penger, forklarer han.
Hva om Støtten Ikke Økes?
Dersom den statlige støtten ikke økes, må selskapet vurdere alternative tiltak, som å redusere antall seilinger. Dette kan imidlertid gjøre det vanskeligere å beholde mannskap, noe ingen ønsker.
– Vi ønsker å seile videre på samme nivå, men alt henger sammen. Å seile mindre er ikke en ønskelig løsning, men det kan bli nødvendig hvis vi ikke får økt støtte, sier Blichfeldt.
Skibladner er mer enn bare en båt – den er en levende del av Norges kulturarv. Med støtte fra hele regionen og myndighetene, håper Blichfeldt at Skibladner vil fortsette å seile på Mjøsa i mange år fremover.