Skal du ut og fly denne uka?
- Glenn Sagstad
- Jan 30, 2023
- 1 min read

Forbrukerrådets tips til deg: Vær forberedt på innstillinger, se på andre muligheter, men gjør foreløpig alt som normalt. Det sier Forbrukerrådet til de som har billetter med Flyr.
– Skal man reise med Flyr, må man følge med på nyhetene, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Flyr har prøvd over lengre tid og hente inn 700 millioner kroner i friske midler men uten hell.
Nå kan flyselskapets fremtid få en brå slutt. I en pressemelding skriver de att mandagens flyginger går som normalt, og at informasjon om flygingene framover kommer så snart som mulig.
Det vil se att de som har billetter til de kommende dagene ikke behøver og få panikk. Men Iversen kommer med følgende anbefaling:
– Hvis du er helt avhengig av å reise, må du faktisk selv vurdere om du skal allerede nå skal se på alternativ transport.
Hva skjer hvis Flyr går Konkurs
Hvis Flyr går Konkurs, vil muligheten for kostnadsfri om booking slik forbrukeren har rett på ikke være mulig. Selskapet har rett og slett ikke midler til og utbetale dette.
Du vil som forbruker stå ansvarlig selv.
Det vil ikke være lurt som forbruker og kjøpe billetter hos Flyr inntil videre. Dette på grunn av usikkerheten.
Om selskapet går konkurs har du rett på penger tilbake og erstatning for flybilletter
- men det avhenger av at det finnes penger til deg i konkursboet.
Betaler man med kort – enten debetkort eller kredittkort – har man rett på å få billettprisen refundert fra kortutsteder. Iversen anbefaler at man leser Forbrukerrådets side for kortreklamasjon.
Saken er hentet fra E24.no