
Bedriftene i Raufoss Industripark jobber for å redusere klimautslippene, men noen tiltak kan skape debatt. Parkeringsavgift og mikromobilitet vurderes, men møter motstand blant ansatte og bedrifter.
Mindre bilbruk, mer kollektivtransport
Industriparken har satt klimamål og nylig diskutert tiltak med bedrifter og lokale myndigheter. Et forslag er parkeringsavgift som har vist seg effektivt andre steder, men som ofte vekker reaksjoner. Med 3000 ansatte kan det gi inntekter, men også utfordringer med aksept.
Fokus på mikromobilitet og kollektivtilbud
Flere bedrifter vil tilrettelegge for sykler, el-sparkesykler og elektriske mopeder. En "15-minuttersby" kan redusere biltrafikken betydelig og forbedre forbindelsen mellom industriparken og byen. Samtidig foreslås flere kollektivavganger og en skyttelbuss fra togstasjonen for å gjøre kollektivtransport mer attraktivt.
Raufossmopeden kan gjenoppstå
En elektrisk versjon av den historiske Raufossmopeden vurderes som et miljøvennlig alternativ. Industriparken ønsker å samarbeide med Vestre Toten kommune og Innlandstrafikk for å utvikle mikromobilitet med støtte fra Klimasats. Flere initiativer vurderes for å redusere utslipp og forbedre transportmulighetene.
Tiltakene har potensiale til å redusere utslippene betydelig, men balansen mellom effektivitet og aksept hos ansatte og bedrifter blir avgjørende for gjennomføringen.
Det melder Oppland Arbeiderblad.