top of page
Glenn Sagstad

Frykter sykkelulykker ved sen feiing av strøgrusen


Strøgrusen som skal sikre trafikantene på glatta virker snarere motsatt for syklistene når våren kommer, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)


Vårrengjøringen av gater og veier kommer sent i gang mange steder. Det kan skape farlige situasjoner for syklistene, mener If.


Av-og-på-vinteren i mange deler av landet skaper krøll for gatefeiingen. Mange kommuner melder om at de har som mål å få feid gater, veier, fortau og sykkelveier ferdig før 17. mai. Men en del steder lar feiingen vente på seg.


– De nærmeste ukene er kritiske for skliulykker med sykkel, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.


Skrens på grusen


– Strøgrus skaper feste på glatt føre vinterstid, men kan være en farlig sklifelle for syklistene om våren. Jeg legger merke til at det mange plasser er brukt ekstra mye grus denne vinteren for å skape friksjon når det er glatt. Når isen og snøen forsvinner, får grusen motsatt virkning. Derfor er det viktig at den fjernes raskt når sykkelsesongen er i gang for de fleste, sier han.

Han oppfordrer kommunene til å prioritere feiing i områder med gater, veier og sykkelstier der det ferdes mange syklister.


– Grus på sykkelveier og i veibane øker risikoen for ulykke under sykling, sier han, og peker på at barn kan være særlig utsatt når de sykler.


Rekordmengder strøgrus


Flere kommuner melder om at det er gruset ekstra mye i vinter, og snakker om rekorder.

Skien kommune har brukt 6000 tonn grus i vinter. Forrige vinter ble det strødd 4000 tonn, melder Telemarksavisa. Porsgrunn har også økt fra 4000 til 6000 tonn strøgrus denne vinteren.


Rett etter jul og på nyåret var det spesielt glatt mange steder i Sør-Norge, noe som førte til økt behov for strøing.


Utsatte armer


Ved sammenstøt, bråbrems eller ublide møter med fortauskanter, går det hyppigere ut over hode, nakke, skuldre og kragebein. Da stuper syklisten ofte fram over sykkelstyret, mens ved grusskrens glir og velter sykkelen gjerne over på siden.


– Når noen på sykkel sklir og faller på grus, vil det gjerne være stygge skrubbsår og forstuinger eller brudd i kragebein, armer og bein som dominerer, sier kommunikasjonssjefen i If.

1 view
bottom of page