Kål er bærekraftig, allsidig og svært næringsrik- nesten som et kinderegg!
Unge voksne er i størst grad opptatt av at varer og tjenester de kjøper er produsert på en bærekraftig måte, viser en undersøkelse utført av Matvett. Så hvorfor spiser de ikke mer av en av de mest bærekraftige råvarene vi har i Norge, som vi også nærmest er selvforsynt på?
Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) forteller at hodekål er en utrolig allsidig grønnsak som er svært næringsrik og at mange ikke vet at den inneholder mer C- vitamin enn f.eks appelsin.
En omnibusundersøkelse gjennomført av Norstat på bestilling fra OFG viser at kålen er best likt av de over 60 år, og av kvinner og folk i Nord Norge.
–De unge vet i liten grad hva de kan lage av kålen, og den blir nok ikke prioritert i handlekurven hos de under 30 år mener ernæringsrådgiveren. Vi må lære den yngre generasjonen om råvarene bønder i Norge har dyrket i alle år, og trekker frem kålen som en av de sunneste og rimeligste grønnsakene vi har, og som er tilgjengelig omtrent hele året.
Kål til siste kålen forlater lageret
Kålbonde Svend Østby fra Østby gård i Nordre Follo er forundret over at kålforbruket til nordmenn ikke er høyere. Han forteller at de har solgt mindre kål i år enn i fjor, noe som er rart, siden flere og flere har fått det trangere økonomisk.
Østby forteller at noe av utfordringen kan være størrelsen på kålen og at de tidligere har forsøkt å levere oppdelt kål, men at den blir fortere dårlig.
–Butikkene klarer ikke å få kålen fort nok fra lager og ut i butikk. Det er ikke nok fokus på kål, det blir lagt i hyllene også ligger det der til det er tomt. Hadde butikkene jobbet like mye med kål som f.eksbær eller melon hadde muligens kålen solgt bedre. Det er opp til kjedene selv hva de gjør med råvarene de får levert, sier han og oppfordrer likevel kjedene å kutte kålen i mindre biter for å se om dette kan øke salget.
Jobber med å dyrke mindre sorter
–Vi er opptatt av å utvikle oss i takt med hva forbruker ønsker, og jobber nå med å forsøke å dyrke mindre sorter som ikke blir så store forteller Østby. Hos oss har vi kål helt til siste kålhode går ut av lageret.
Bogstrand Sagen stiller seg også undrende over hvorfor kålsalget fortsetter å gå nedover nå som det egentlig burde stige med tanke på forbrukerens ønske om å kjøpe billigere mat.
–Det er jo et paradoks med tanke på at alt er dyrere, det er rart at ikke forbrukerne velger å kjøpe mer av de rimeligste og sunneste råvarene vi har tilgjengelig hele året. Er man i tillegg opptatt av å spise bærekraftig burde kålen være med i handlekurven hele året.