Når Bane NOR tar i bruk det nye digitale signalsystemet ERTMS på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik, må passasjerene forberede seg på buss for tog. Dette systemet, en nødvendig oppgradering av jernbanens signalanlegg, systemet har som mål å gi en mer pålitelig jernbanedrift med økt punktlighet, opplyser Bane NOR i en kunngjøring.
Under testing av det nye signalsystemet vil det ikke være mulig å kjøre passasjertog. Dermed vil det være buss for tog mellom Roa og Jaren/Gjøvik fra natt til søndag 14. april og en uke framover.
Bane NOR oppfordrer reisende til å sjekke rutetidene nøye, da bussene kan ha andre avgangs- og ankomsttider enn toget, og det kan ta ekstra tid å komme seg til bussholdeplassen og bytte mellom buss og tog.
I testperioden kan det også være færre tilgjengelige parkeringsplasser på stasjoner på Hadeland som følge av arbeidene. Bane NOR beklager ulempene dette medfører for de reisende.
Det nye signalsystemet planlegges å tas i bruk i høst.
– Vi må koble det opp allerede på sensommeren for å fullføre de siste arbeidene og trene opp ansatte hos Vy og Bane NOR som skal øvelseskjøre på strekningen. Derfor vil det også være perioder med buss for tog etter sommeren, sier kommunikasjonsrådgiver Hedda Nossen fra Bane NOR.
Gjøvikbanens passasjerer nord for Roa er de første som får det nye signalsystemet. Selv om dette kan medføre noen ulemper som buss for tog og togforsinkelser i oppstartsperioden, vil det til gjengjeld gi dem det mest moderne signalsystemet i Europa, ifølge Bane NOR.
– Når vi har hatt det nye signalsystemet i drift en stund og vi er sikre på at alt fungerer som planlagt, vil vi øke antall tog på Gjøvikbanen slik passasjerene har blitt lovet. Dette vil gi dem en mer stabil jernbane med færre forsinkelser og flere tog i rute, avslutter Nossen.